De laatste etappe - Reisverslag uit Sintang, Indonesië van Jean Kern - WaarBenJij.nu De laatste etappe - Reisverslag uit Sintang, Indonesië van Jean Kern - WaarBenJij.nu

De laatste etappe

Door: orangutanoutreachnederland

Blijf op de hoogte en volg Jean

20 Juni 2012 | Indonesië, Sintang

Hoi allemaal,

Het is alweer een dikkemaand geleden, wat vliegt de tijd toch snel.
Ik ben veel in Tembak geweest en heb een paar keer te voet Serpang bezocht met een aantal kinderen.
Inmiddels heb ik wel geleerd dat je hier heel veel geduld moet hebben. Het gaat allemaal gebeuren, maar hetbduurt wel erg lang voordat er daadwerkelijk begonnen kan worden.
Wat wel begonnen is en wat ook een hoge prioriteit heeft is de bouw bij broeder Piet van de ethanolunit. Hier wordt straks aan de mensen geleerd hoe je van het sap van de suikerpalm ethanol kunt maken op een zero waste manier. Dan zien de mensen meteen het enorme voordeel, omdat ze dan zeld brandstof hebben om te kxoken, hun motor te laten lopen en evt. voor electriciteit.
Vandaag komen ook weer 12.000 eerste klas suikerpalmzaden aan die dan weer verdeeld kunnen worden. Mensen staan te springen om de zaden.
Van de andere kant is de palmolie industrie nog steeds alles aan het prosberen om zoveel mogelijk land, dus bos, in te pikken om om te zetten in oliepalmplantages.
Mensen hier leven van dag tot dag, dus gaan ze vaak voor het geld dat ze NU kunnen krijgen, want dan kunnen ze meteen een motor kopen.
Maar ook steeds meer mensen worden wakker en kloppen aan voor de zaden.
We hebben nu een derde orangutan, Penai, een vrouwtje van ongeveer 8 jaar oud. Zij heeft bijna haar hele leven in een veel te kleine kooi gezeten. Ze is heel lief en nieuwsgierig.
Er moeten er echter nog heel veel bevrijd worden, maar bosbouw schiet niet echt op. we blijven ze wel onder druk zetten.
Vanmiddag vlieg ik naar Pontianak en morgen door naar Jakarta. Zaterdag komt de eerste groep aan van Global Exploration, Limburgse middelbare scholieren, die 3 weken Indonesië bezoeken en contact zullen hebben met heel veel Indonesische kinderen. Een paar dagen later volgt een tweede groep en ze eindigen samen in Tembak !

Daarna wordt het ook voor mij tijd me weer eens in Nederland te laten zien. Pater Jacques en broer Piet komen ook naar Nederland en we willen een soort fondsenwervingstour opzetten om aandacht te vragen en geld op te halen.
Zondag 16 september is dan de jaarlijkse OONL dag op Apenheul ! Noteer alvast in jullie agenda, want het wordt weer een spetterende dag met natuurlijk de pater en ook Willie Smits !

Heeft iemand ideeën om geld te genereren via een andere organisatie, stichting, service club, etc. dan hoor ik dat graag. Alle ideeën zijn welkom !

Zo, ga nu naar broeder Piet om weer foto's te maken van de voortgang van de bouw van de ethanolunit.

Hartelijke groeten en wie weet tot in Nederland.

PS foto's kan ik helaas op dit moment niet plaatsen.

  • 20 Juni 2012 - 05:57

    Irene:

    Hoi hoi ik ben blij dat het allemaal goed met je gaat je huisje is nog steeds in orde alleen ga ik van de week even het teras doen veel regen en zon dus dat wil wel groeien hahahha ik ben van 3 juli tot 11 juli op vakantie waneer kom jij terug gr irene

  • 20 Juni 2012 - 06:11

    Jean Kern:

    Ik ben 19 juli 's middags om 13.30 uur op Schiphol en neem dan de trein richting Heerlen.

  • 21 Juni 2012 - 05:42

    Harriette:

    Geniet er nog maar van Jean. Op de OONL dag ben ik er helaas niet bij, zo jammer, maar ja ik ben dan op reis naar Maleisissch Borneo, ik hoop dan nog een orang oetan in het wild te kunnen zien, maar of dat gaat lukken..........

  • 29 Juni 2012 - 21:02

    Annie:

    Hallo Jean,

    Vandaag officieel de laatste schooldag dus weer even tijd voor wat anders.
    Je site bekeken, de foto's en reisverslagen zijn uniek. Ik hoop dat het ethanolproject een groot succes zal worden. Je kaart van een orang-oetan staat nog steeds op onze werkplek. Als ik je tussen de kinderen en in het bos zie lopen op de foto denk ik vaak.......Jean heeft zijn passie gevolgd. Heel veel groetjes uit het natte Limburg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jean

Een maand lang in Indonesië: Bogor - Sintang - Tembak - Ensaid Panjang -Tomohon. Alles in het kader van de orang-oetans en de lokale Dayaks in Kalimantan die beiden slachtoffer zijn van de grootschalige ontbossing !

Actief sinds 29 Nov. 2011
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 32433

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 20 Juli 2012

Sintang (West-Kalimantan)

Landen bezocht: