Tembak en meer - Reisverslag uit Sintang, Indonesië van Jean Kern - WaarBenJij.nu Tembak en meer - Reisverslag uit Sintang, Indonesië van Jean Kern - WaarBenJij.nu

Tembak en meer

Door: orangutanoutreachnederland

Blijf op de hoogte en volg Jean

01 Februari 2012 | Indonesië, Sintang

Hallo allemaal,

Ik schrik me 'n hoedje, het is alweer 1 februari en ik heb jullie al lang niet meer op de hoogte gebracht van alle avonturen.
Er is ook weer zoveel gebeurd. Willie is nog steeds hier, zijn vlucht naar Pontianak is geannuleerd en nu moet hij vanavond met de bus naar Pontianak om dan morgenvroeg door te vliegen naar Jakarta, waar hij dan 's middags ontmoetingen heeft met 2 Engelse ministers en 's avonds nog een aantal ambassades gaat bezoeken, samen met zijn vriend pak Hashim, die al die connecties voor Willie regelt.

Iedere dag zijn er hier besprekingen/ontmoetingen met mensen die hulp willen met de suikerpalmen, informatie komen vragen, etc.
We zijn met z'n allen afgelopen zondag naar Tembak gegaan, in het gevolg van de gouverneur, in totaal denk ik zo'n 20 auto's. Doordat het regentijd is en de brug over de rivier nog niet klaar moesten we een flink stuk omrijden en daar ging het mis. In sommige stukken weg zaten diepe voren waarin ook nog water stond, dus een grote poel pratsch ! Twee politieauto's en de hummer van de gouverneur zaten dus plotseling vast in de modder. Gelukkig was het niet zo ver meer van Tembak en zijn wij te voet verder gegaan en werden we halverwege door brommers opgehaald.
Uiteindelijk hebben de meeste 4weel drives Tembak wel nog gehaald.
In Tembak was een grote bijeenkomst als afsluiting van het volleybal en voetbal toernooi. Er waren allerlei toespraken. Ook Willie heeft z'n woordje gedaan. De toespraak van de gouverneur was niet zo prettig. Hij vond het opvangen van orang-oetans maar niks. Heel arrogant en het was ook meer een politieke toespraak om zichzelf te promoten. Maar van de andere kant gaf hij wel aan in zijn eigen dorp de oliepalmen geweerd te hebben en hij had toch wel interesse in de suikerpalmen.

Het mooiste voor mij was natuurlijk de hereniging met "mijn" dorp en dan natuurlijk vooral de vele kinderen, die natuurlijk als ze mij zagen riepen " he, mr. Jo".
Una, de jongste spruit van Nayau (waar ik ook altijd slaap en die mij als familie zien) begon breeduit te lachen toen hij mij zag en hij wilde iedere keer bij mij op de arm.
Natuurlijk ben ik met de kinderen weer naar de rivier gegaan, zelfs 2x, om te baden. Wat een plezier weer en dat in schoon water !
In Tembak hebben we weer uitgebreid met de lokale bevolking gesprekken gevoerd over de plaats van het longhouse, het ontwerp, hoe we 't gaan runnen, etc. Arjen Spijkerman, die samen met de architect uit Jakarta, het longhouse ontwerpt was er ook bij en hield een presentatie.
We hebben ook de eerste paal geslagen voor kleine longhouse, dat als eerste gebouwd gaat worden, om de werkers te huisvesten en ook de Eco Warriors die 19 maart gaan komen. Met tuak natuurlijk. Ook werden alle goden aangebeden om dit tot een succes te maken.

We hebben bij terugkomst een uitgebreide bijeenkomst gehad met alle betrokkenen om het plan uit te werken voor de bouw van het kleine longhouse. Arjen is nu weer in Jakarta om de architect daar weer op te zoeken om het plan voor het grote longhouse verder uit te werken.

Met Jojo gaat het heel goed, nu al 13 kg, dat is 6 meer dan bij aankomst in september.
Ook de vergunning loopt verder voorspoedig, maar dat kunnen we nu eenmaal niet forceren, ook al zou ik dat heel graag willen.
Indonesië heeft steeds weer verrassingen in petto !

Ik zal nu eerst eens wat foto's gaan uitzoeken, want dat geeft vaak een ander beeld dan woorden.
Daarna komt er een vervolg op dit verslag.

  • 01 Februari 2012 - 04:55

    Hanneke Kuiken:

    Bedankt voor je verslag Jean! Goed om te lezen dat alles zo goed gaat!
    Hier heeft de winter toegeslagen, het vriest hier goed en we kunnen het weekend waarschijnlijk op natuurijs schaatsen, wat een verschil met waar jij zit :)
    Doe ze de groeten daar en tot horens!

    Ps; een hummer!!!!! :(

  • 01 Februari 2012 - 05:41

    Wilma Van Den Bosch:

    Ik wil je ook bedanken voor je verslag, Jean. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat met het bouwen van de longhouse. Heb prachtige foto's van longhouses gezien.
    Mijn dochter Roos zou je graag uit willen nodigen om voor de vereniging van biologiestudenten in Utrecht te praten als je weer in Nederland bent. Doe jij dat soort dingen ook, of heb je het te druk?

  • 01 Februari 2012 - 06:50

    Irene:

    hoi jean
    ja zo zie je maar de tijd vliegt, een mooi verslag , ben ik blij dat we hier geasvalteerde wegen hebben .
    je zou maar elke morgen zo naar je werk moeten haha tot mails .
    groetjes irene

  • 01 Februari 2012 - 08:05

    Harriette Tiebosch:

    jaaaaaa, die hummer..... wat een bak (letterlijk en figuurlijk)! Blijf verslagen sturen, wij leven mee!

  • 01 Februari 2012 - 21:59

    Jacqueline Balster:

    Je hebt een mooi verslag gemaakt.
    Die foto van Willie met zijn Hummer
    is humor. Bij het volgende verslag graag nog een paar van die mooie foto`s.
    Doe ze de groeten daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jean

Een maand lang in Indonesië: Bogor - Sintang - Tembak - Ensaid Panjang -Tomohon. Alles in het kader van de orang-oetans en de lokale Dayaks in Kalimantan die beiden slachtoffer zijn van de grootschalige ontbossing !

Actief sinds 29 Nov. 2011
Verslag gelezen: 774
Totaal aantal bezoekers 32437

Voorgaande reizen:

21 Januari 2012 - 20 Juli 2012

Sintang (West-Kalimantan)

Landen bezocht: